Projekt edukacyjny „Podróż przez regiony geograficzne Polski” – wcielimy się w role reporterów, wyruszymy w wirtualną podróż w Polskę, by odkryć nieznane piękno naszego kraju. Przez najbliższe miesiące odwiedzimy regiony geograficzne, a nich różne miejscowości – te większe i mniejsze. Będziemy więc tworzyć wirtualną podróż po Polsce, mniej znane, ale urocze zakątki Polski. Opiszemy najładniejsze miejsca w Polsce, pokażemy je tworząc interaktywną mapę Polski wykorzystując Gimpa, klikając na określone miejsce na mapie otworzą się zdjęciach i opis tych miejsc.
Cel projektu;
Wykonanie przez zespoły uczniowskie prezentacji multimedialnych dotyczących walorów przyrodniczych wybranych regionów geograficznych Polski, przedstawienie prac na forum, a następnie przeprowadzenie dyskusji mającej na celu wypracowanie przez wszystkie zespoły wspólnej odpowiedzi na pytanie: „Czy Polska jest fajna pod względem turystycznym?”.
Cele szczegółowe projektu edukacyjnego:
A – Uczeń zna:
- walory środowiska przyrodniczego oraz walory kulturowe wybranego regionu geograficznego Polski,
- nazwy obszarów i obiektów chronionych znajdujących się w wybranym regionie geograficznym Polski,
- najciekawsze zabytki i muzea znajdujące się w wybranym regionie geograficznym Polski,
- imprezy kulturalne, zwyczaje i tradycje wybranego regionu geograficznego Polski.
B – Uczeń wyjaśnia:
- na czym polega atrakcyjność turystyczna wybranego regionu geograficznego Polski.
C – Uczeń potrafi:
- wskazać na mapie przedstawione w prezentacji obiekty przyrodnicze i kulturowe znajdujące się w wybranym regionie geograficznym Polski,
- samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować i krytycznie analizować informacje dotyczące wybranego regionu geograficznego Polski,
- przedstawić w formie prezentacji multimedialnej walory turystyczne wybranego regionu geograficznego Polski.
Kształtowanie postaw:
- planowanie własnego działania i organizowanie współpracy z innymi,
- kształcenie umiejętności pracy w zespole,
- rozwijanie wyobraźni i twórczego myślenia,
- samodzielne rozpoznawanie problemów i opracowywanie strategii ich rozwiązywania,
- rozwijanie wrażliwości na piękno i niepowtarzalność wybranych regionów Polski,
- pogłębianie poczucia wspólnoty narodowej,
- wzbudzanie szacunku do polskich tradycji oraz rozwijanie poczucia odpowiedzialności za dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe naszego kraju,
- zachęcanie do uważnej obserwacji zjawisk społecznych i kulturowych oraz zdobywania wiedzy o atrakcyjności turystycznej Polski.
Zadanie 1: Gromadzimy na dysku One Drive na koncie Office MS zdjęcia ze wszystkich zakątków Polski, które kiedyś odwiedziliście – może posiadacie jakieś zdjęcia własne, będziemy również poszukiwać darmowych zdjęć w Internecie. Fotografie złożą się na galerię pod hasłem „Polska jest fajna”. Opisujcie również mało znane miejscach, które Waszym zdaniem warto pokazać w Polsce, twórzcie różne dokumenty na dysku wykorzystując np. Worda, Power Point lub inne aplikacje dostępne na koncie Microsoftu lub w sieci.
Zasady wykonania prezentacji multimedialnej
- Każdą prezentację powinien rozpoczynać slajd tytułowy zawierający temat prezentacji, imiona i nazwiska autorów oraz datę jej przedstawienia.
- Slajdy powinny być czytelne – należy zastosować właściwe proporcje między ilością tekstu a ilością materiału ilustracyjnego (liczbą zdjęć, rysunków, schematów itp.).
- Tekst prezentacji powinien składać się przede wszystkim z haseł, a nie z rozbudowanych opisów.
- Prezentacja powinna być czytelna i atrakcyjna graficznie – należy konsekwentnie stosować wybrane oznaczenia, kolory oraz wielkości i rodzaje czcionek.
- Liczba slajdów musi być dostosowana do czasu wypowiedzi (wyświetlenie jednego slajdu powinno zająć około 1–2 minut).
- Prezentacja powinna zawierać zakończenie w formie podsumowania, np. w postaci sentencji czy cytatu.
- Na końcu prezentacji należy umieścić bibliografię oraz nazwiska autorów wykorzystanych zdjęć.
Przykładowe treści, które powinny zostać zawarte w prezentacji multimedialnej
- Położenie regionu geograficznego.
- Walory przyrodnicze regionu geograficznego – cechy środowiska przyrodniczego, obszary chronione.
- Walory historyczne regionu geograficznego, np. zabytki i miejsca pamięci narodowej.
- Walory kulturowe – tradycje, obyczaje, folklor.
- Turystyka w regionie – infrastruktura turystyczna, atrakcje turystyczne, np. ścieżki rowerowe, szlaki turystyczne, trasy narciarskie, kąpieliska.
Przykładowa prezentacja – Wyżyna Krakowsko – Częstochowska
Zadanie 2: „Tworzenie mapy interaktywnej z GIMP” – zaprojektujemy stronę internetową, której elementem będzie obraz (mapa) z klikalnym punktem dostępowym. Mapa obrazu zostanie podzielona na obszary zwane punktami aktywnymi; gdy użytkownik kliknie w punkt aktywny, wykonana zostanie operacja (np. otwarty zostanie nowy plik). wykorzystamy opcje Image Map w edytorze GIMP, które jest narzędziem umożliwiającym tworzenie klikujących obszarów – przykład zastosowania opcji Image Map – parki.gozych.edu.pl – klikając na logo wybranego parku otwiera się podstrona z opisem parku.
Materiał do samodzielnego zapoznania, związany z zasadami tworzenia strony internetowej.
-
- TEMPLATKA WITRYNY HTML5, POLSKIE ZNAKI, SEKCJA HEAD – http://miroslawzelent.pl/kurs-html/templatka-html5-polskie-znaki-sekcja-head/;
- KURS HTML (#2) BUDOWANIE STRUKTURY STRONY WWW – http://miroslawzelent.pl/kurs-html/tworzenie-stron-www-struktura-strony-div-table;
- KURS HTML – http://miroslawzelent.pl/kurs-html;
- KURS CSS – http://miroslawzelent.pl/kurs-css;
Ćwiczenie 1 – szablon przykładowy
Przykładowy szablon
Zawartość pliku index.html
Zawartość pliku style.css
Ćwiczenie 2 – przykładowy szablon z mapą – kliknij myszką (gdy pojawi się rączka) na punkt aktywny w obrębie mapy;
Zawartość pliku index_map.html
Strona projektu – „Podróż przez regiony geograficzne Polski”